السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ .
نويسندگان
حرم و بارگاه ائمه معصومين(ع)















عکس شهداءپايگاه شهيدرجائي





















/>
عکسهاي خودراجهت منتشر نمودن برايمان ايميل نمائيد

آیا حج واجب است؟
 

واجب را به چند نوع تقسیم کرده اند:

واجب تعبدی و واجب توصلی.
 

واجب تعبدی عملی است که خدا واجب کرده که انسانها آن را به قصد قربت انجام دهند.مثل: نماز - حج
واجب توصلی عملی است که انجام میدهیم ولی نه به قصد قربت. مثل برطرف کردن نجاست لباس هنگام نماز که نیازی به قصد قربت ندارد.


 

واجب مطلق و واجب مشروط
 

بعضی واجبات مطلق هستند یعنی انجام آنها تابع شرایط نیست. مثل نماز و بعضی واجبات مشروط هستند یعنی باید شرایط خاصی تحقق یابد تاآن عمل واجب شود، مثل: حج.

واجب معلق و منجز
 

واجب منجز واجبی است که از نظر زمان فعلیت واجب تقدیم و تأخیر دارد مانند: نماز. واجب معلق واجبی است که زمان انجام آن بعد از زمان فعلیت وجوب است، مثل حج.

واجب اصلی و تبعی
 

در واجب اصلی دلیل وجوب، وجوب عمل است. مثل: نماز- دلیل وجوب نماز خود نماز است. واجب تبعی یعنی عملی به تبع دلایل خاص واجب میشود. مثل راه افتادن برای مکه زمانیکه خدا ما را به حج امر میکند.

واجب تخییری و تعیینی
 

واجب تخییری، انتخابی ولی واجب تعیینی عوض و بدل ندارد.

واجب عینی و واجب کفایی
 

واجب عینی تکلیفی است برای شخص مکلف. مثل: نماز یا حج. این واجب از فرد ساقط نمیشود. اما واجب کفایی واجبی است که اگر عدهای از افراد جامعه به تعداد لازم به این واجب اقدام کنند از بقیه افراد ساقط میشود.

واجب موسع و واجب مضیق
 

1- زمان انجام عمل ما به اندازه زمانی است که خدا قرار داده است، مثل: روزه.
2- زمانی که خدا قرار داده بیشتر از زمانی است که به آن عمل اقدام میکنیم، مثل: نماز.
3- خداوند زمانی را برای کاری قرار دهد ولی عمل ما وقت بیشتری بطلبد مثل نمازی که آخر وقت خوانده شود. (مضیق)
پس حج واجب است. اما چه نوع واجبی: حج واجب تعبدی است چون به قصد قربت انجام میشود. واجب مشروط است چون باید شرایط آن مهیا شود تا واجب شود. واجب معلق است چون اول وجوب، فعلیت مییابد بعد حج واجب میشود. واجب تبعی است چون تابع شرایط خاصی است. واجب تعیینی است چون عوض و بدل ندارد. واجب عینی است چون از فرد مستطیع ساقط نمیشود و واجب مضیق است زیرا در آن تأخیر جایز نیست.
حج فقط یکبار در عمر واجب میشود و برای این امر دلایل بسیار هست. از جمله: 1- اصل برائت؛ وقتی انسان در انجام تکلیف شک دارد هنگامی که آن را یکبار انجام داده، آیا مجدداً واجب میشود یا نه؟ اصل آن است که بگوید: تکلیف ندارم.
دلیل دیگر اینکه، در روایتی از عبداللهبن عباس آمده است: ابن حابص از حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) سؤال کرد آیا هر سال حج بجا آوریم؟ حضرت فرمودند: نه! اگر ایشان جواب مثبت میدادند، هر سال حج کردن واجب میشد و امکان این کار نیز محال است.
و اتمواالحج والعمره`لله فان احصرتم فما استیسر منالهدی ولا تحلقوا رءوسکم حتی یبلغ الهدی محله، فمن کان منکم مریضاً او به اذیً من راسه من صیام او صدقه` اونسک. فاذا امنتم فمن تمتع بالعمره` الی الحج فما استیسر منالهدی فمن لم یجد فصیام ثلثه` ایام فیالحج و سبعه` اذا رجعتم تلک عشره` کامله` ذلک لمن لم یکن اهله حاضری المسجدالحرام واتقوا الله واعملوا ان الله شدید العقاب
و برای خدا حج و عمره را به پایان رسانید و اگر [ به علت موانعی ] باز داشته شدید، آنچه از قربانی میسر است [ قربانی کنید ] و تا قربانی به قربانگاه نرسیده سر خود را متراشید و هرکس از شما بیمار باشد یا در سر ناراحتیای داشته باشد [ و ناچار شود در احرام سربتراشد ] به کفارهِ [آن، باید] روزهای بدارد، یا صدقهای دهد، یا قربانیای بکند، و چون ایمنی یافتید، پس هرکس از [اعمال] عمره به حج پرداخت، [ باید ] آنچه از قربانی میسر است [ قربانی کند ] و آن کس که [ قربانی ] نیافت [ باید ] در هنگام حج، سه روز روزه [ بدارد ] و چون برگشتید هفت [ روز دیگر روزه بدارید ] این ده [ روز ] تمام است. این [ حج تمتع ] برای کسی است که اهل مسجدالحرام [ = مکه ] نباشد و از خدا بترسید و بدانید که خدا سخت کیفر است.››
در مورد تمام کردن حج عمره عدهای گفتهاند: از خانهاش احرام ببندد، برخی دیگر گفتهاند: خرج راه انسان حلال باشد و بعضی نیز تمامیت را فقط برای حج عمره دانستهاند.
فاضل مقداد میگوید: اینکه تمامیت حج عمره چون عملی است دارای اجزا و کیفیات، فرد باید تمام این کیفیات را به جا آورد. تمامیت آن مثل روزه نیست که با قضا و کفاره تمام شود. اما اعمال حج تائید هر جزءاش وابسته به قبول سایر اجزاست.
اگر کسی یکی از اجزای نمازش را - مانند نیت - عمداً به جا نیاورد بقیه نمازش درست نیست. برخلاف روزه که هر روز آن نیت جدا میخواهد. از این آیه احکامی بدست میآید که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
1- حاجی، حج عمره خود را برای تقرب به خدا، تماماً به انجام برساند کسی که حتی قسمتی از حج خود را درست انجام ندهد واجب است سال آینده بیاید و حج خود را به جا آورد. به نظر علمای شیعه ابطال حج سبب مستقل برای حج مجدد در سال آینده است.
2- کسی که به عمره مستحب میرود باید تمام اعمال را انجام دهد.
3- اگر میبینیم در آیه به انجام عمره امر شده است، پس باید در حج تمتع عمره هم باشد. ابوحنیفه و مالک، عمره مفرده را مستحب دانستهاند و منظور این آیه را اینطور بیان میکنند که: واجب نیست مگر بر کسی که شروع به مفرده بکند. پس اگر شروع کرد باید به انجام برساند.
4- از کلمه ‹‹الله›› میفهمیم نیت برای خداست و مثل همهِ عبادات دیگر باید نیت خالص داشته باشد.
امام سجاد (علیه السّلام) در ورود ماه رمضان و نیز در وداع با آن دعایی دارند: خدایا اعمال مرا از ریا و ریاکاران، خالص بگردان.
5- ‹‹اتمواالحج و العمره››: اعمال حج عمره که امر به اتمام آن شده است عبارتند از:
1- احرام
2 – طواف
3 - دو رکعت نماز طواف
4 - سعی بین صفا و مروه
5 - تقصیر (کوتاه کردن مو، یا ناخن)
اگر عمره مفرده باشد علاوه بر موارد ذکر شده طواف نساء و دو رکعت نماز هم دارد.

پی نوشت ها :
 

1- سوره آل عمران / 97 و 96
2- سوره بقره / 127
3- سوره بقره / 126
4- سوره بقره / 196

[ شنبه ٢٢ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٢:٢٠ ‎ب.ظ ] [ روح الامینی ]

درباره وبلاگ

شماره پیامک اختصاصی:30006132242000 شماره حساب بانک ملی:0105364580007 ایمیل:seved167@yahoo.com
موضوعات
آرشيو مطالب
ديگر



امکانات وب
قران مجيد-آنلاين
قرآن آنلاین
مسجدجامع کوهبنان/
نوا